Home » Știință » Oamenii de știință „schimbă norii”. Fenomenul surprinzător care alimentează încălzirea record a oceanelor

Oamenii de știință „schimbă norii”. Fenomenul surprinzător care alimentează încălzirea record a oceanelor

Publicat: 09.08.2023

De ani de zile, Atlanticul de Nord se încălzea mai lent decât alte părți ale lumii. Însă recent, suprafața mării a urcat la un record de 25°C – cu aproape 1°C mai cald decât maximul anterior, stabilit în 2020 – și temperaturile nici măcar nu au atins încă vârful. ,,Anul acesta a fost o nebunie”, spune Tianle Yuan, fizician atmosferic la Centrul Goddard Space Flight Center al NASA.

Dar cercetătorii observă acum un alt factor, unul care ar putea fi clasat în categoria consecințelor neintenționate: dispariția norilor cunoscuți sub numele de urme de nave.

Reglementările impuse în 2020 de Organizația Maritimă Internațională a Națiunilor Unite (OMI) au redus cu peste 80% poluarea cu sulf a navelor și au îmbunătățit calitatea aerului în întreaga lume. Reducerea a diminuat, de asemenea, efectul particulelor de sulfat în însămânțarea și luminarea norilor distinctivi joși și reflectorizanți care urmează în urma navelor și care ajută la răcirea planetei. Regula OMI din 2020 ,,este un mare experiment natural”, spune Duncan Watson-Parris, fizician atmosferic la Scripps Institution of Oceanography.

Prin reducerea drastică a numărului de urme de nave, planeta s-a încălzit mai repede, au constatat mai multe studii noi, scrie Science.

Fenomenul care poate explica încălzirea observată în Atlantic în această vară

Această tendință este amplificată în Atlantic, unde traficul maritim este deosebit de dens. În coridoarele de navigație, lumina crescută reprezintă o creștere de 50% a efectului de încălzire al emisiilor umane de carbon. Este ca și cum lumea ar pierde brusc efectul de răcire produs de o erupție vulcanică destul de mare în fiecare an, spune Michael Diamond, cercetător în domeniul atmosferei la Florida State University.

Experimentul natural creat de regulile OMI oferă o ocazie rară pentru oamenii de știință din domeniul climei de a studia un sistem de geoinginerie în acțiune – deși este unul care funcționează în direcția greșită. Într-adevăr, o astfel de strategie de încetinire a încălzirii globale, numită ,,iluminare marină a norilor”, ar consta în injectarea de către nave a particulelor de sare în aer.

În opinia lui Diamond, scăderea dramatică a urmelor navelor este o dovadă clară că omenirea ar putea răci semnificativ planeta prin iluminarea norilor. ,,Sugerează destul de puternic că, dacă ai vrea să o faci intenționat, ai putea”, spune el.

Influența poluării asupra norilor rămâne una dintre cele mai mari surse de incertitudine în ceea ce privește rapiditatea cu care se va încălzi lumea, spune Franziska Glassmeier, cercetător în domeniul atmosferei la Universitatea de Tehnologie din Delft. Progresul în înțelegerea acestor interacțiuni complexe a fost lent.

„Un șoc pentru sistem”

O parte din știința de bază este destul de bine înțeleasă. Particulele de sulfat sau de sare generează nori prin crearea de nuclee pentru ca vaporii să se condenseze în picături. De asemenea, semințele luminează norii existenți prin crearea de picături mai mici și mai numeroase.

Schimbările nu se opresc aici, spune Robert Wood, cercetător în domeniul atmosferei la Universitatea din Washington. El remarcă faptul că picăturile mai mici au mai puține șanse de a fuziona cu altele, ceea ce ar putea suprima precipitațiile. Acest lucru ar crește dimensiunea norilor și ar contribui la efectul lor de strălucire. Dar modelarea sugerează, de asemenea, că norii mai mari au mai multe șanse de a se amesteca cu aerul uscat, ceea ce ar reduce reflectivitatea lor.

Într-o lucrare mai recentă, ei au dus această analiză un pas mai departe, calculând cantitatea de răcire asociată cu efectul de strălucire a urmelor și modul în care poluarea a prelungit durata de viață a norilor. Regulile IMO au încălzit planeta cu 0,1 wați pe metru pătrat – dublu față de încălzirea cauzată de modificările aduse norilor de către avioane, concluzionează ei în lucrare.

Impactul este amplificat în regiunile cu transport maritim intens, cum ar fi Atlanticul de Nord, unde dispariția norilor reprezintă un ,,șoc pentru sistem”, spune Yuan. Creșterea luminii, care a fost agravată de lipsa de praf saharian reflectorizant deasupra oceanului în acest an, ,,poate explica cea mai mare parte a încălzirii observate în Atlantic în această vară”, spune el.

Vă recomandăm să mai citiți și:

Vopsind 2% din Pământ cu alb, am putea opri încălzirea globală, spun cercetătorii

Încălzirea globală intensifică turbulențele din timpul zborurilor

Încălzirea globală ar putea declanșa tsunamiuri uriașe în Antarctica

Microorganismele ne sar în ajutor! Cercetătorii au descoperit că pot încetini încălzirea globală

Mihaela Horchidan
Mihaela Horchidan
Mihaela și-a finalizat studiile la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București, având experiență în presa online și radio. Curiozitatea, dorința de a afla cât mai multe și pasiunea pentru istorie, ştiinţă şi natură au condus-o către Descopera.ro citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
SPECIAL. Selly, TOTUL despre Buzz House, relația cu Smără și cel mai frumos cadou
SPECIAL. Selly, TOTUL despre Buzz House, relația cu Smără și cel mai frumos cadou
Cercetătorii sunt surprinși de faptul că veverițele au început să mănânce carne
Cercetătorii sunt surprinși de faptul că veverițele au început să mănânce carne
Cum s-a ferit un general român de holera din Bulgaria în anul 1913: A dat ordin să fie construite niște clădiri pe piloni „ca în Veneția, ca să nu-l ajungă microbii”
Cum s-a ferit un general român de holera din Bulgaria în anul 1913: A dat ordin să fie construite niște clădiri pe piloni ...
În mod surprinzător, vâscul are un efect vindecător foarte puternic
În mod surprinzător, vâscul are un efect vindecător foarte puternic
Incertitudinea face parte din condiția umană –  Cum putem învăța să trăim cu ea?
Incertitudinea face parte din condiția umană – Cum putem învăța să trăim cu ea?
5 sfaturi care te ajută să bei responsabil de Crăciun și Anul Nou
5 sfaturi care te ajută să bei responsabil de Crăciun și Anul Nou
Testul HPV, „strategia de screening preferată” pentru cancerul de col uterin
Testul HPV, „strategia de screening preferată” pentru cancerul de col uterin
Test de cultură generală. Când a avut loc primul Crăciun?
Test de cultură generală. Când a avut loc primul Crăciun?
Descoperă locuri inedite pentru călătoriile tale: Aventuri din lumea largă (P)
Descoperă locuri inedite pentru călătoriile tale: Aventuri din lumea largă (P)
Cum a reușit Pipera să devină cel mai atractiv cartier din zona București-Ilfov? (P)
Cum a reușit Pipera să devină cel mai atractiv cartier din zona București-Ilfov? (P)
Transformările digitale şi viitorul marketingului (P)
Transformările digitale şi viitorul marketingului (P)
Scolioza și hernia de disc, afecțiuni ale coloanei vertebrale care pot fi tratate (P)
Scolioza și hernia de disc, afecțiuni ale coloanei vertebrale care pot fi tratate (P)
NASA, pregătită să scrie istorie în Ajun de Crăciun! O sondă va ajunge mai aproape de Soare decât orice alt obiect construit de om
NASA, pregătită să scrie istorie în Ajun de Crăciun! O sondă va ajunge mai aproape de Soare decât orice alt obiect ...
RAVEN, robotul-pasăre care zboară, face salturi și merge pe sol
RAVEN, robotul-pasăre care zboară, face salturi și merge pe sol
Transport public gratuit într-o capitală europeană cu 1,4 milioane de locuitori
Transport public gratuit într-o capitală europeană cu 1,4 milioane de locuitori
Euforie în rândul investitorilor Tesla, după apropierea lui Elon Musk de Donald Trump
Euforie în rândul investitorilor Tesla, după apropierea lui Elon Musk de Donald Trump
Una dintre cele mai sângeroase organizaţii care provoacă teroare de peste 150 de ani: „Ei sunt, de fapt, urmaşii maimuţelor”
Una dintre cele mai sângeroase organizaţii care provoacă teroare de peste 150 de ani: „Ei sunt, de fapt, urmaşii maimuţelor”
Doi mari producători auto ar putea fuziona și ar deveni al treilea cel mai mare grup auto global
Doi mari producători auto ar putea fuziona și ar deveni al treilea cel mai mare grup auto global